A Manual on Work and Happiness

Συνέντευξη Τύπου με θέμα: Απολογισμός έργου επί Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης Κώστα Καζάκου, για την θεατρική περίοδο 2015-2017

02.08.2017

Συνέντευξη Τύπου με θέμα: Απολογισμός έργου επί Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης Κώστα Καζάκου, για την θεατρική περίοδο 2015-2017, παραχώρησαν σήμερα, ο Πρόεδρος του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., Αντρέας Τερζής και  ο πρώην Καλλιτεχνικός Διευθυντής, Κώστας Καζάκος, παρουσία του Δημάρχου Πατρέων, Κώστα Πελετίδη. Παρών στη συνέντευξη ήταν και ο σκηνοθέτης, Χρήστος Στρέπκος.

Την συνέντευξη άνοιξε ο Αντρέας Τερζής, ο οποίος κάνοντας απολογισμό του διετούς έργου, ανέφερε τα εξής:
«Πραγματοποιούμε τη σημερινή συνέντευξη τύπου, γιατί αισθανόμαστε την ανάγκη να ευχαριστήσουμε δημόσια τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας, Κώστα Καζάκο του οποίου η θητεία έληξε πρόσφατα, για τη συνολική συμβολή του στην αναβάθμιση της δραστηριότητας του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας.
Το μυστικό της εξαιρετικά πετυχημένης δίχρονης θητείας του κ. Καζάκου, εμβληματικής μορφής του Ελληνικού θεάτρου και της νεώτερης ιστορίας της χώρας μας, δεν βρίσκεται μόνο στην τεράστια καλλιτεχνική του αξία αλλά και στον απίστευτα καλοσυνάτο και σεμνό χαρακτήρα του που οδήγησε σε ιδιαίτερα  καλές σχέσεις με όλο το δυναμικό του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. και με τους δεκάδες συνεργάτες του θεάτρου από  την περιοχή μας και όλη την Ελλάδα. Η συμβολή όλων αυτών, οι οποίοι πίστεψαν στο «όραμα» του μεγάλου αυτού θεατράνθρωπου και προσέφεραν ότι καλύτερο είχαν με όλη τους την ψυχή, είναι πάρα πολύ σημαντική.
Tο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, στη διετή διάρκεια της θητείας του κ. Καζάκου:
- ανέβασε στην Κεντρική του Σκηνή, με σκηνοθέτη/πρωταγωνιστή τον ίδιο τον κ. Καζάκο, τις παραγωγές “Η Ζωή του Γαλιλαίου”, το εμβληματικό έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ, όπου παρακολουθήθηκε από 11000 θεατές, δίνοντας 70 παραστάσεις και “Οι Μικροαστοί” του Μαξίμ Γκόρκι, όπου παρακολουθήθηκε από 5000 θεατές, δίνοντας 38 παραστάσεις. Σε αμφότερες τις παραγωγές, αξιοποίησε πλειάδα πατρινών ηθοποιών και μουσικών. Απευθύνθηκε πλατιά στο λαό. Ακολουθώντας πολιτική εισιτηρίων για τα όλο των πατραϊκό κοινό και κυρίως για τα φτωχότερα λαϊκά στρώματα (εισιτήριο συλλογικοτήτων, φοιτητική εβδομάδα κ.α.), διευκόλυνε την παρακολούθηση των παραστάσεων από πλατιά στρώματα.
- υπέγραψε Συλλογική Σύμβαση Εργασίας με το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, για το σύνολο των μισθολογικών και άλλων εργασιακών ζητημάτων των ηθοποιών που θα εργαστούν στις παραγωγές του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Στηρίζουμε τον αγώνα τους για το δικαίωμα στη δουλειά, στους μισθούς και τις συντάξεις, στα δικαιώματα στην υγεία, στην παιδεία. Αισθανόμαστε ιδιαίτερα δικαιωμένοι, που έστω και κατά πλειοψηφία στο ΔΣ, προωθήθηκε το συγκεκριμένο ζήτημα και λύθηκε υπέρ των εργαζομένων.
- Θεσμοθέτησε το “Άρμα Θέσπιδος”,με σκηνοθέτη τον Χρήστο Στρέπκο, που με τις παραστάσεις «Ελιξήριον Τσέχωφ» και «Το παιχνίδι του έρωτα και της τύχης» του Μαριβώ περιόδευσε σε Πάτρα, χωριά και πόλεις της Δυτικής Ελλάδας, έδωσε 250 παραστάσεις και παρακολουθήθηκε από 25.000 θεατές, με κυρίως συμβολικό εισιτήριο (3 ευρώ το ατομικό και 5 ευρώ το οικογενειακό). Σημαντικό έργο του οι παραστάσεις σε ιδρύματα του Δήμου (ΚΔΑΠ, Μέριμνα, ΚΨΥ, Άσυλο, ΚΑΠΗ) και σε σχολεία Β΄ ευκαιρίας και φυλακές. Το «Άρμα» διδάσκει και διαδίδει το θέατρο σε πολίτες που δεν έχουν έρθει σε επαφή με αυτό. Είναι η δράση που προσφέρει το αναγκαίο χαμόγελο, αλλά κυρίως καλλιεργεί, κινητοποιεί και απομακρύνει τους πολίτες από την πολυθρόνα και την τηλεόραση.
- ανέβασε στην Παιδική Σκηνή, τις παραγωγές “Μόμο” ,διασκευασμένο διήγημα του Μ. Έντε από την σκηνοθέτη του θεατρικού έργου, κ. Μοσχοχωρίτη, όπου δόθηκαν 96 παραστάσεις και παρακολουθήθηκε από περίπου 12.000 μαθητές σχολείων, κυρίως Δημοτικών και το πολυβραβευμένο έργο της Ξένιας Καλογεροπούλου, «ΟδυσσεΒάχ» ,σε σκηνοθεσία Περικλή Βασιλόπουλου, με 128 παραστάσεις με περίπου 13.000 θεατές. Το εισιτήριο μειώθηκε από 5 ευρώ σε 4 ευρώ.
- δημιούργησε τη δομή “Opera Studio”, με υπεύθυνο τον σκηνοθέτη-μουσικό Μιχαήλ Ζάιμπελ, με διπλό στόχο την μετεκπαίδευση λυρικών καλλιτεχνών και την παρουσίαση παραστάσεων όπερας. Υλοποιήθηκαν δύο όπερες η  “Διδώ και Αινείας” με όλους τους  συντελεστές από την λυρική σχολή μας (12 παραστάσεις σε Θέατρο Απόλλων και Ρωμαϊκό Ωδείο, με 2.000 θεατές) και η “Ορφέας και Ευρυδίκη” με όλους τους  συντελεστές από την λυρική σχολή μας αλλά και την παρουσία του διεθνούς φήμης λυρικού ηθοποιού/τραγουδιστή Στέφανου Κορωναίου (10 παραστάσεις στο Θέατρο Απόλλων με 2.000 θεατές).
- διατήρησε τις δομές του σχολείου ενηλίκων και του παιδικού/εφηβικού εργαστηρίου (υπερδιπλασιάζοντας τον αριθμό των μαθητών), και ανέπτυξε στέρεα συνεργασία με κοινωνικές δομές του Δήμου και της πόλης, όπως το «ΚΟΜΑΙΘΩ» τα ΚΑΠΗ και το Κέντρο Ψυχικής Υγείας. Σε όλες τις δράσεις στηριχθήκαμε σε ντόπιους εμψυχωτές και εκπαιδευτικούς.
- στην Δραματική Σχολή προχώρησε, με έργα υλικοτεχνικής υποδομής (τοποθέτηση παρκέ σε όλες τις αίθουσες διδασκαλίας και δημιουργία δύο επιπλέον αιθουσών) και ανανέωσης του διδακτικού του προσωπικού. Για πρώτη φορά βγήκαν απόφοιτοι, ενώ η διπλωματική παράσταση έγινε στο Θεατράκι της Κρήνης, στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ.
Τέχνη αληθινή, μεγάλη, πρωτοπόρα, είναι αυτή που καλλιεργεί στον άνθρωπο τη βαθύτερη συνείδηση της ανθρωπιάς του, της δύναμής του να υποτάξει τη φύση και την κοινωνία στις ανάγκες του. Η προσφορά του Κ. Καζάκου ως καλλιτέχνη, είναι μεγάλη, αφού με το φωτεινό του παράδειγμα συνέβαλε στην καλλιέργεια και την ανάπτυξη του αισθητικού, πολιτιστικού επιπέδου  πλατειών λαϊκών στρωμάτων, που παραμένουν αποκλεισμένα από την αληθινή, την κοινωνικά «χρήσιμη» τέχνη και ψυχαγωγία φέρνοντάς τα σε επαφή με ότι πιο προοδευτικό και ζωντανό διαθέτει η εγχώρια -ακόμη και η διεθνής- καλλιτεχνική και πνευματική παραγωγή, αλλά και με την ανάπτυξη της ερασιτεχνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας καθώς και προγραμμάτων καλλιτεχνικής εκπαίδευσης.
Οι πρωτοβουλίες μας, έχουν στο επίκεντρό τους τις αναγκαίες ανάσες για τις λαϊκές οικογένειες, τα φτωχά λαϊκά στρώματα, που υποφέρουν από την αντιλαϊκή πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κυβερνήσεων του κεφαλαίου, στις οποίες προστέθηκε και η σημερινή κυβέρνηση. Θα συνεχίσουμε με συνέπεια την δράση μας στο ΔΗΠΕΘΕ, στην ίδια σταθερή κατεύθυνση: Θέατρο για τον λαό, με γνήσιο προοδευτικό περιεχόμενο και υψηλή καλλιτεχνική αξία.
Η υλοποίηση των στόχων μας απαιτεί και πολιτική διεκδίκησης από την κεντρική εξουσία, τόσο από τη Δημοτική Αρχή όσο και από τον πατραϊκό λαό στον οποίο και θα στηριχτούμε.
Έτσι, στη διεκδίκησή μας είναι:
-Η πλήρης κρατική χρηματοδότηση που θα καλύπτει το σύνολο των αναγκών του Δήμου και του θεάτρου μας. Εδώ αναφέρουμε ότι η επιχορήγηση αυτών των δομών από το Υπουργείο Πολιτισμού την διετία της θητείας Καζάκου ήταν λιγότερη από τα 100.000 ευρώ που δεν δίνει καμία ουσιαστική βοήθεια στο θέατρο καθώς δεν αποτελεί παρά το 5% του προϋπολογισμού του θεάτρου. Ουσιαστικά μιλάμε για ένα ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ.
-Πρόσληψη μόνιμου προσωπικού με πλήρη δικαιώματα για την κάλυψη των αναγκών των υπηρεσιών μας.
-Είμαστε αντίθετοι στη λειτουργία από τους Δήμους ΙΕΚ – ΚΕΚ, και της Δραματικής Σχολής, γιατί υπερασπιζόμαστε τη δημόσια – δωρεάν Παιδεία, γιατί είναι ευθύνη του κράτους η βασική Ανώτατη Καλλιτεχνική Εκπαίδευση.

Το λόγο πήρε στη συνέχεια ο Δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης, ο οποίος ανέφερε τα εξής: «Ο Κώστας Καζάκος εκτός από σημαντικός καλλιτεχνικός διευθυντής, είναι άνθρωπος, που διακρίνεται για την σεμνότητα, την απλότητα και την ανθρωπιά του. Είχαμε μια τέλεια συνεργασία, ολοκλήρωσε μια σημαντική προσπάθεια, αυτή της επαφής του λαού της πόλης μας με το θέατρο. Ήταν δυο χρόνια γεμάτα, με μια παρουσία ζωής και όχι μόνο καλλιτεχνική, παρά τους «πυροβολισμούς» που δέχθηκε και γι αυτό θα συνεχίσουμε να έχουμε συνεργασία μαζί του».

Στη συνέχεια ο πρώην Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., Κώστας Καζάκος, αναφέρθηκε στα δύο χρόνια από τη ζωή του, που πέρασε στην Πάτρα και εκτός από τα όσα καλλιτεχνικά συνέβησαν αυτό το διάστημα, δεν παρέλειψε να απαντήσει και σε όσους τον επέκριναν.
Αρχικά, σε ό,τι αφορά τα δύο χρόνια της θητείας του στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. είπε τα εξής μεταξύ άλλων:
«Ένα πράγμα που είναι αλήθεια, είναι ότι αυτές οι δουλειές απαιτούν συλλογική προσπάθεια. Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. είναι τμήμα του Δήμου. Όλα ξεκινάνε από την Δημοτική Αρχή, που πριν τρία χρόνια σχεδόν, παρέλαβε την ευθύνη της διοίκησης του Δήμου Πατρέων και δουλεύει με γνώμονα το λαϊκό συμφέρον. Η καλή δουλειά που έγινε αυτά τα δύο χρόνια στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., οφείλεται σε όλο τον κόσμο που δούλεψε. Σε όλο το προσωπικό του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. και στους βασικούς συνεργάτες. Οι βασικές δράσεις του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., ήταν σχεδόν άπειρες και κατάφερε να συνδέσει σε ένα ευρύτερο πεδίο, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. με το λαό της Πάτρας. Με ανθρώπους, που δεν είχαν φτάσει ούτε έξω από την πόρτα του θεάτρου «Απόλλων» και άλλους, που δεν ήξεραν καν τι είναι ο «Απόλλων». Βασικός στόχος όλων μας ήταν να απευθυνθούμε στον αποκλεισμένο λαό που ζει στις μεγάλες πόλεις, όπως είναι η Πάτρα. Τον κόσμο που ζει απομονωμένος στο περιθώριο της κοινωνικής ζωής και εμποδίζεται να απολαμβάνει τα αγαθά του πολιτισμού και της τέχνης. Αυτό το πετύχαμε, με προσπάθεια, συντροφικότητα και ομοψυχία.
Δόθηκε επίσης η ευκαιρία και στους ντόπιους καλλιτέχνες να παρουσιάσουν τα επιτεύγματά τους, που θα τα ζήλευαν οι καλύτεροι  επαγγελματίες. Αισθάνομαι ευγνωμοσύνη που δούλεψα μαζί τους. Αυτά τα δύο χρόνια δημιουργήθηκε ένας δεσμός με την πόλη και γι αυτό, από δω και πέρα όσο αντέχω και αν χρειαστεί, θα προσφέρω τις υπηρεσίες μου στο βαθμό που μπορεί να είμαι χρήσιμος».
Στη συνέχεια ο κ. Καζάκος, σχολίασε τις κακοπροαίρετες κριτικές  που δέχθηκε για τις οποίες είπε ότι «ήταν ανυπόστατες, ψευδείς και κάποιες από αυτές, συνιστούσαν συκοφαντική δυσφήμιση».
«Κατηγορήθηκα -είπε-  ότι διασπάθισα τα χρήματα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. για να κάνω το κέφι μου με υψηλού κόστους παραγωγές. Πού στέκεται αυτό;
Ο Γαλιλαίος ανέβηκε για να πετύχουμε το βασικό στόχο μας, να φέρουμε τον κόσμο στο θέατρο, με παραστάσεις διδακτικού χαρακτήρα, αλλά και βαθιά ψυχαγωγικές. Κάτι που πέτυχε ο Γαλιλαίος και γι αυτό ανέβαινε επί 4 μήνες και 73 παραστάσεις».
Κλείνοντας ο κ. Καζάκος, παρουσίασε στους δημοσιογράφους και τα οικονομικά στοιχεία από τα χρήματα που πήρε αυτά τα δύο χρόνια, αφού κατηγορήθηκε ότι «είναι αριστερός, με δεξιά τσέπη». «Πήρα –είπε- αυτά τα δύο χρόνια όχι μόνο ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής, αλλά για το σύνολο των υπηρεσιών που προσέφερα, ως ηθοποιός και ως σκηνοθέτης, 64.056 ευρώ, από τα οποία αφαιρούμε τις 11.000 που ήταν έξοδα που αφορούσαν την παραμονή μου και τα έξοδα μετακίνησης και τα οποία σε όλους, τους πριν από μένα Καλλιτεχνικούς Διευθυντές, τα πλήρωνε το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.
Τέλος, ερωτηθείς για την θητεία του που δεν ανανεώθηκε, είπε ότι βάσει του νόμου οι θητείες των Καλλιτεχνικών Διευθυντών των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. είναι διετείς. Ο ίδιος αποφάσισε να μην συμμετέχει στο νέο διαγωνισμό για τη θέση, αφού δεν του το επιτρέπουν οι οικογενειακές κυρίως, υποχρεώσεις του. «Θα είμαι όμως κοντά στην Πάτρα, εφόσον μπορώ και είμαι χρήσιμος» επανέλαβε κλείνοντας.