ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας

Θεατρικά βιωματικά εργαστήρια για εκπαιδευτικούς 2024-2025

σε συνεργασία με τη ΔΠΕ Αχαΐας/Πολιτιστικά Θέματα

22.10.2024

Τοπικό Θεματικό Δίκτυο Πολιτιστικών Προγραμμάτων με θέμα:
Το θέατρο στην εκπαιδευτική διαδικασία

Το Πολιτιστικό Δίκτυο «Το Θέατρο στην εκπαιδευτική διαδικασία» οργανώνεται από τη ΔΠΕ Αχαΐας/Πολιτιστικά Θέματα σε συνεργασία με το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Πάτρας. Στόχος του Δικτύου είναι η υποστήριξη των εκπαιδευτικών που υλοποιούν θεατρικά προγράμματα και η εξοικείωσή τους με εργαλεία και τεχνικές της δραματικής τέχνης, καθώς και η δικτύωση των σχολείων που συμμετέχουν στο Δίκτυο μέσω ανταλλαγής και μοιράσματος δράσεων.

Το Δίκτυο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων και αφορά σε Πολιτιστικά Προγράμματα που έχουν σχέση με Θέατρο, παραστασιακές τέχνες στην Εκπαίδευση, ανάπτυξη παραστασιακών δεξιοτήτων στους/στις μαθητές/-τριες, δημιουργία κειμένων και δρώμενων, δεξιότητες του ενεργού πολίτη - σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα (βία και «Κουλτούρας ακύρωσης» (“Cancel culture”) στα παιδιά, εκπαίδευση στη Δημοκρατία, το σεβασμό του άλλου και υπεράσπιση των ανθρώπινων δικαιωμάτων, κοινωνική συμβίωση και επικοινωνία, συνεργασία και αλληλεγγύη.

Θεατρικά βιωματικά εργαστήρια για εκπαιδευτικούς 2024-2025

Το θαύμα που διασώζει τον κόσμο, την σφαίρα των ανθρώπινων υποθέσεων, από την αναμενόμενη «φυσική» του κατάρρευση είναι σε τελευταία ανάλυση το γεγονός της γέννησης, πάνω στο οποίο θεμελιώνεται οντολογικά η ικανότητα της πράξης. Είναι, με άλλους λόγους, η γέννηση των νέων ανθρώπων και το καινούργιο ξεκίνημα, η πράξη για την οποία είναι ικανοί χάρη στην γέννησή τους. [...]Η πράξη θα ήταν περιττή πολυτέλεια, ιδιότροπη παρέμβαση στους γενικούς κανόνες συμπεριφοράς, αν οι άνθρωποι ήσαν άπειρα αναπαραγώγιμες επαναλήψεις του ίδιου μοντέλου, που η φύση ή ουσία του θα ήταν η ίδια για όλους και εξ’ ίσου προβλέψιμη με τη φύση ή ουσία κάθε άλλου πράγματος. Το πλήθος είναι η προϋπόθεση της ανθρώπινης πράξης, διότι είμαστε όλοι ίδιοι, δηλαδή ανθρώπινοι, αλλά έτσι που κανείς να μην είναι ποτέ ίδιος με κανέναν άλλο απ’ όσους έζησαν, ζουν ή θα ζήσουν.

 Hannah Arendt

Τα θέματα που θα εστιάσουμε στα  φετινά θεατρικά εργαστήρια είναι εμπνευσμένα από την παραγωγή της παιδικής σκηνής Που να σκάσεις Κριστομπίτα δε θα πάρεις τη Ροζίτα, διασκευή του έργου του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα Οι φασουλήδες του Κατσιπόρα. Η φετινή παράσταση της παιδικής σκηνής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας προτείνει την ομαδικότητα, την αλληλεγγύη και την ανάληψη πρωτοβουλιών ως αντίδοτο στο φόβο, τις ματαιώσεις, τη βία και τον ατομικισμό που χαρακτηρίζουν τον σύγχρονο κόσμο. 

Οι συμμετέχουσες/ντες εκπαιδευτικοί, στα θεατρικά εργαστήρια, που σχεδίασε και θα υλοποιήσει το τμήμα εκπαιδευτικών προγραμμάτων του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, θα εξοικειωθούν βιωματικά με ασκήσεις και τεχνικές εμψύχωσης ομάδας,  άντλησης υλικού από τις/τους μαθήτριες/ές, απελευθέρωσης και ανάπτυξης της φαντασίας, σωματικής έκφρασης και επικοινωνίας με στόχο την ανάδειξη του ρόλου της ομαδικότητας, της συνεργασίας και της ανάληψης πρωτοβουλιών ως βασικών όρων για την επίτευξη αλλαγών που βελτιώνουν την ατομική και κοινωνική μας ζωή. 

Απώτερος στόχος των εργαστηρίων είναι οι εκπαιδευτικοί του δικτύου να αξιοποιήσουν τα διαφορετικά εργαλεία και μεθόδους τόσο στην εκπαιδευτική διαδικασία όσο και στην δημιουργία θεατρικών δρώμενων ή παραστάσεων με υλικό που θα αντλήσουν από τους ίδιους τους μαθητές τους. Τα θεατρικά σχεδιάσματα που θα δημιουργήσουν οι μαθητές/τριες θα παρουσιαστούν σε μαθητικό φεστιβάλ.

Σχεδιασμός και εμψύχωση:
Συγκλητική Βλαχάκη, θεατρολόγος MA, Υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας,
Γιούλη Δούβου, θεατρολόγος ΜΑ, Υπεύθυνη του Θεατρικού Εργαστηρίου ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας